Keadilan dan kedamaian sudah dirampas oleh penjajah Siam

DI BUMI INILAH BERSEMADI JASAD PARA SYUHADA DAN ILMUAN YANG NAMANYA HAMPIR TERPADAM DALAM LIPATAN SEJARAH BANGSA.BIARPUN BEGITU BANGSA YANG BERNAMA MELAYU TETAP MENGAKAR DAN MERIMBUN DENGAN SENDI SYARIAT ISLAM. DI WILAYAH INILAH BANGSA MELAYU FTHONI ISLAM DITINDAS SIANG DAN MALAM OLEH BANGSA PENJAJAH YANG BERNAMA SIAM. TIDAK AKAN ADA KEAMANAN DAN KEADILAN SELAGI SIAM TERUS BERKUASA!

Wednesday 1 May 2013

Pejuang Keadilan Melayu Islam Patani Dipenjara

Anwar Ismael anak muda berusia 30 tahun dijatuhkan hukuman penjara 11 tahun kerana dituduh mempunyai hubungan dengan pihak pejuang kemerdekaan. Pihak pejuang kemerdekaan menurut pandangan penjajah Siam ialah pemberontak.

Beliau adalah pengasas Kumpulan Bunga Raya yang perihatin terhadap pendidikan umat Melayu Islam Patani.


Menurut sumber yang layak dipercayai kegiatan Anwar Ismael tidak disenangi oleh penjajah Siam. Pihak Siam mula menjajah Patani Darussalam pada tahun 1785. Pada saat itu bermulalah  ketegangan antara Melayu Islam Patani dengan pihak penjajah Siam yang saban hari menindas umat Melayu.

Sebelum ini beliau telah dipenjara selama 1 tahun. Kemudian beliau dibebaskan. Pihak penjajah Siam tidak senang dengan bebasnya Anwar.

Sekali lagi beliau ditahan dan dibicarakan di mahkamah  Patani atas tuduhan sebagai 'pemberontak'. Beliau telah disabitkan dengan kesalahan itu dan dijatuhkan hukuman penjara selama 11 tahun lagi.

Segala tenaga,fikiran dan keringat digunakan untuk membangunkan umat Melayu Islam Patani. Sayangnya pihak penjajah Siam tidak mengerti  perjuangan Sdr. Anwar Ismael!

Beliau telah berkahwin dan mempunyai seorang isteri yang terpaksa meneruskan hidup tanpa seorang lelaki yang bernama suami. Anwar juga seorang wartawan yang bergerak cergas membantu masyarakat.

Sedang dikasih
Sedang disayang
Sayang sekali anda 'diambil' pemain wayang
lalu dikurung tempat yang tiada bayang.

No comments:

Post a Comment