Keadilan dan kedamaian sudah dirampas oleh penjajah Siam

DI BUMI INILAH BERSEMADI JASAD PARA SYUHADA DAN ILMUAN YANG NAMANYA HAMPIR TERPADAM DALAM LIPATAN SEJARAH BANGSA.BIARPUN BEGITU BANGSA YANG BERNAMA MELAYU TETAP MENGAKAR DAN MERIMBUN DENGAN SENDI SYARIAT ISLAM. DI WILAYAH INILAH BANGSA MELAYU FTHONI ISLAM DITINDAS SIANG DAN MALAM OLEH BANGSA PENJAJAH YANG BERNAMA SIAM. TIDAK AKAN ADA KEAMANAN DAN KEADILAN SELAGI SIAM TERUS BERKUASA!

Tuesday 29 January 2019

Pelajar Pondok Al-Falah DiTahan Tentera Thailand

Pihak tentera Thailand tahan 25 pelajar Pondok Al-Falah atas tuduhan mengadakan ketenteraan di malam hari. Pihak tentera mendakwa pelajar dilatih untuk menjadi pejuang Patani.Di bawah ialah senarai pelajar yang ditahan dan disoalsiat.


Orang ramai tidak puashati dan marah dengan tindakan melulu itu. Menurut mereka pelajar ini berusia 13 hingga 17 tahun saban hari menukuni kitab dari pagi hingga larut malam. Adalah lucu bagi seorang pelajar berkain sarung berlatih ala tentera di waktu malam.

Kadang-kadang waktu nalamlah masa yang terluang untuk  bermain. Mereka berkata tindakan yang dilakukan oleh tentera menjatuhkan imej dan prestasi tentera itu sendiri.









Pihak tentera juga melakukan pemeriksaan DNA terhadap tahanan tersebut. Ketua Pondok Al-Falah Baba Saudi turut ditahan dan disoalsiasat.

Oleh T.S. Kembara 2019.


No comments:

Post a Comment