Keadilan dan kedamaian sudah dirampas oleh penjajah Siam

DI BUMI INILAH BERSEMADI JASAD PARA SYUHADA DAN ILMUAN YANG NAMANYA HAMPIR TERPADAM DALAM LIPATAN SEJARAH BANGSA.BIARPUN BEGITU BANGSA YANG BERNAMA MELAYU TETAP MENGAKAR DAN MERIMBUN DENGAN SENDI SYARIAT ISLAM. DI WILAYAH INILAH BANGSA MELAYU FTHONI ISLAM DITINDAS SIANG DAN MALAM OLEH BANGSA PENJAJAH YANG BERNAMA SIAM. TIDAK AKAN ADA KEAMANAN DAN KEADILAN SELAGI SIAM TERUS BERKUASA!

Wednesday 20 February 2013

Jala Tetap Tenang

Aku kembali ke Jala untuk melihat wajahmu. Jala tetap tenang dan damai menyambut kepulanganku. Tidak ramai pelancongan yang sudi dan berani datang ke Jala. Mereka bertemu dengan malaikat maut. Aku tidak menyalahkan mereka.

Mereka hendak mencari kedamaian.Berita di dada akhbar melaporkan wajah jelek tentang dirimu Jala.Mereka tidak pernah kenal dengan dirimu

Biarpun tiga wilayah yang dijajah oleh Siam bergolak dan bercocak aku masih tidak jemu menemuimu Jalaku.

Sebagai anak jajahan,aku tahu Siam tidak pernah berlaku adil.Bangsaku di sini ditindas,dibunuh,dibakar hidup-hidup.

Dasar Siamisasi menjadikan menjadikan ramai anak Melayu yang tidak boleh bertutur bahasa ibuandanya.Pergilah ke Songkhla,Setul,Panathalong dan lihatlah mereka. Tidak ramai yang boleh bertutur bahasa Melayu.

Tetapi di wilayah Jala,Patani dan Narathiwat mereka dengan bersusah payah mempertahankan tulisan Jawi yang bersendikan Al-Quran.Mereka boleh menulis dan membaca dengan baik. Pendek kata 3 wilayah ini adalah benteng pertahanan Bahasa Melayu tulisan jawi.

No comments:

Post a Comment